25 Mart 2014 Salı

Oyun Yapımcıları Bahçeşehir Üniversitesi’nde


Oyun sekötürünün şuan içinde bulunduğu konum ve gelişim sürecini ele alan ‘/G’ Sektör Konuşmalarının ilki Bahçeşehir Üniversitesi’nde gerçekleşti.
Düzenlenen etkinliğe konuşmacı olarak katılan Oyunder Kurucu Başkanı Tansu Kendirli ve Oyunder Yönetim Kurulu Üyesi Başar Simitçi sorularımızı yanıtladı.

“Amacımız bilgi birikimini arrtırmak”

Oyunder Kurucu Başkanı Tansu Kendirli, düzenlenen konferans ve Türkiye’deki oyun sektörünün gelişimi hakkında şunları söyledi; “Gerçekleştirmiş olduğumuz bu konferans, dizimizin ilk ayağı. Amaçladığımız şey oyun konusundaki bilgi birikimini arrtırmak ve oyun konusunda varolan tüm elementleri bir araya toplayıp oyun endüstrisi hakkındaiı bilgi seviyesini arttırmak. Bu yüzden bir açık oturum gerçekleştirdik. “

Oyunder Kurucu Başkanı - Tansu Kendirli
“Büyük firmalarımız var”

Türkiye’deki oyun sekötürünün gelilşimi ile ilgili de konuşan Kendirli “Ekosistem giderek gelişiyor ve bu konuda çalışmalarını sürdüren bir takım büyük yayıncı ve büyük firmalarımız var ancak bunları toplayacak bir ortak buluşma noktamız yoktu. Oyunder de bunu sağlamak amacıyla kurulmultur ve aslında bir bir mesleki örgütüz. Oyun geliştirmeye ne kadar meslek diyebiliriz bunu bilemem sonuç olarak içerisinde birçok farklı disiplinleri barındıran bir olay. Animasyonundan tasarıma,  kodlamasına; Müziğe kadar. Bu yüzden hedeflerimizden biri de, insanların birbirleriyle pratik anlamda çalışmasını sağlamak.” İfadelerini kullandı

“Konuşmalar devam edecek”

Sektör konuşmalarını devam ettireceklerini de belirten Tansu Kendirli, “Mutlaka devamı gelecek fakat daha da ilginç kılınması sebebiyle bu tür konuşmaları açık havalarda, üniversitelerin bahçelerinde ya da teraslarında gerçekleştirmek istiyoruz. Katılımın yoğun olması en büyük isteklerimizden birisi ve bunu sağlayacak adımları da önümüzdeki günlerde atacağız.” Şeklinde konuştu.
 /G Sektör Konuşmaları’na konuşmacı oalrak katılan bir diğer isim ise Oyunder Yönetim Kurulu Üyesi Başar Simitçi’ydi. Başar Simitçi de düzenlenen etkinlik ile ilgili sorularımızı yanıtladı.

“Etkileşimli katılımdan memnunuz”

Başar Simitçi ve Tansu Kendirli
Sektör Konuşmaları’na konuşmacı oalrak katılan Başar Simitçi “Bu bizim ilk etkinliğimiz ve heyecanlıyız. Amacımız bu tür etkinlikleri daha sık yapmak ve oyun sektörünün gelişimine katkıda bulunmak. Karşılıklı bilgi paylaşımı yaparak bu etkinlikleri devam ettireceğiz.” dedi. Katılımın beklenen kadar olmadığını vurgulayan Simitçi, “Katılım yoğun fakat etkileşimli olarak devam ediyoruz. Bu şekilde tartışma ortamını daha iyi oluşturuyoruz.” İfadelerini kullandı.







Haber ve Kurgu: Ahmet Turna

Kamera: Emrah Topcu




19 Mart 2014 Çarşamba

Onur Karcı ile Oyun sektörü hakkında Foto-Röportaj


Gamester Online Oyun Geliştirme Şirketi'nin Kurucu Üyesi Onur Karcı ile Türkiye'deki online oyunun gelişim sürecini konuştuk. Onur Karcı kendilerine ait geliştirdikleri oyunlar hakkında da bilgiler verdi. Genel olarak Facebook gibi kullanıcı sayısı çok fazla olan platformlarda oyun çıkarttıklarını belirten Karcı, alternatif platformlarda da (Mobil cihazlar, oyun konsolları gibi) oyun geliştireceklerini söyledi. Onur Karcı, Türkiye'deki oyun geliştiricilerinin son yıllarda daha arttığını ve bunun rekabeti arttırdığı gibi başarıyı da getireceğini belirtti.


Haber ve fotoğraf: Ahmet Turna
Oyun içi görüntüler, Gamester oyun yapım ve geliştirme firmasının izni dahilinde kullanılmıştır.

11 Mart 2014 Salı

Çocukların oyun alışkanlıkları


Çocuklar'ın oyun oynama alışkanlıkları ile ilgili Pedagog-Psikolog Aykut Akova ile görüştük. Ayrıca İnternet Kafeler'de oyun oynayan çocukların da görüşlerini aldık.

Haber ve Kurgu: Ahmet Turna
Kameraman: Kadir Aras

5 Mart 2014 Çarşamba

TÜRKİYE'DEKİ OYUN SEKTÖRÜ VE GELİŞİM SÜRECİ


Türkiye'deki oyun oynama kültürü 1990'lı yılların ortasında, İnternet'in insan hayatına girmeye başladığı yıllarda hızla yayıldı. Günümüzde, bilgisayar ve konsol oyunları, kullanıcılar tarafından online oyun oynama anlamında en çok tercih edilen platformlar arasında yer alıyor


Oyun, insanların bilinçaltına, hayallerine ve ideallerine yönelik yapılan ve ilk yıllarında “İnsanları eğlendirmek’’ fikri ile ortaya çıkan bir tür “İnsan hayallerinin’’ yansımasıdır. Ayrıca Oyun, günümüzde insanların online olarak da katılım gösterdiği ve insanlar arası etkileşime katkı sağlayan iletişim araçlarından biridir. 

Türkiye’deki Oyun Sektörü
               
Türkiye’deki, PC (Personal Computer) ve konsol oyunlarının geçmişi 1990'lı yılların ortasına denk geliyor. Bilgisayar kullanımının arttığı bu dönemde, oyun firmalarının birbiri ile rekabet içine girmesi de kaçınılmaz oldu. Bu rekabet aynı zamanda başarılı bir sektörün başlamasına neden oldu.

Oyun sektörünün gelişim gösterdiği bu dönemlerde daha çok Avrupa ve Asya ülkeleri tarafından çıkarılan oyunlar, Türkiye’de tercih edildi. 1994 yılında ilk konsol oyunu olarak piyasaya sürülen Playstation 1’de bunu görmek mümkündü. Türkiye’de, Playstation 1 satın alan insanların tercih ettiği oyunlar sıralamasında Japonya’da üretilen Winnig Eleven (Kazanan 11) ilk sıralarda yer alıyordu.

İnternet'in gelişimi ile online oyun

İnternet ağ bağlayıcılarının gelişmesi ve yayılması, insanların İnternet üzerinden online olarak oyun oynamalarına önemli bir katkıda bulundu. Bilgisayar ve konsol oyunlarını tercih eden kullanıcılar, etki alanlarını genişleterek dünya çapında oyun oynama şansına sahip oldular.

Türk oyun yapım şirketlerinin çıkardığı ilk 3D oyun - Pusu
Türkiye’de piyasaya çıkan ilk oyun

Türk oyun sektörünün geliştirdiği ve piyasaya çıkarttığı ilk 3D oyun Pusu’dur. 3TE Games tarafından geliştirilerek, Yoğurt Teknolojileri tarafından dağıtılan ve 19 Mayıs 2005 tarihinde piyasaya sürülen, Türk oyun şirketlerinin çıkarttığı ilk oyundur. Pusu, aksiyon türü olarak ortaya çıkmıştır ve sadece PC (Personal Computer) platformunda yer almıştır. Oyunda, Fatih Yıldırım, Refik Yıldırım, Fuat Erkaya ve Aylın isimleri yer alıyor. Ayrıca Pusu oyunu, ilk kez 3D teknolojisini kullanan Türk oyunudur.

Sosyal medyada oyun

Gelişen sosyal medya araçlarında online oyun adına birçok yenilikler yapılıyor. Günümüzde, Facebook gibi sosyal paylaşım sitelerinde yer alan oyunlara ilgi her geçen gün artıyor. Candy Crush, Farmville ve Top Eleven gibi oyunlar kullanıcılar tarafından neredeyse her gün oynanıyor. Bu durum, insanların diğer oyun alanlarına  olan ilgisini bazı kıstaslar eşiğinde azaltıyor. Örneğin, online olarak oynanan bu oyunları oynana kullanıcılar, Playstation, Xbox ve PC oyunlarına daha az zaman ayırıyor ve oyun oynama ihtiyaçlarını bu şekilde giderebiliyorlar.

Türkiye’de yapılan bir araştırma sonucunda 14-61 yaş aralığındaki kişilere “Hangi oyunu oynuyorsunuz?” şeklinde sorulan sorulara verilen cevaplarda, %48 ile zeka oyunları birinci sırada yer alıyor. İkinci sırada ise %40 oynanma oranı ile strateji oyunları var. Yapılan bu araştırma da %20’lik bir oran MMOPRG (Devasa çok oyunculu çevrim içi rol yapma oyunu) oyunlarını tercih ediyor. MMOPRG, çok sayıda oyuncunun İnternet'ten ya da konsollardan İnternet'e bağlanarak ve oyun esnasında kendi karakterlerini oluşturdukları bir oyun platformudur.

Haber: Ahmet Turna