2 Nisan 2014 Çarşamba

Medya'da oyun gezintisi: Oyungezer


Türkiye’de 2000’li yılların ortasından itibaren gelişim gösteren oyun sektöründe bu hafta, oyun sektörüne dolaylı yoldan katkı sağlamaya çalışan medya kısmını inceledik. Bu alanda, Oyungezer Editörlerinden Furkan Faruk Akıncı’nın görüşlerini aldık.

Oyungezer Dergisi
Faruk Akıncı, 1992 yılından beri aktif bir dergi okuyucusu ve daha sonrasında sıklıkla takip ettiği Level dergisinde çalışma fırsatı bulmuş. Günümüzde Oyungezer dergisinin editörlüğünü yapıyor. Faruk Akıncı, Türkiye’de oyun sektörünü ele alan medya ile ilgili şunları ifade ederek sözlerine başladı: “Ben bir oyun medyası tüketicisiyim. Bu işlerle yaklaşık 22 yıldır ilgiliyim. İlk yıllarda okur olarak sıkı bir takipçiyken daha sonra sıkı bir okuyucusu olduğum Level dergisinde yazma fırsatı buldum. Eğer Türkiye’deki oyun dergileri hakkında konuşacak olursak kesinlikle şunu belirtmeliyim ki bu tür dergiler Türk gençliği için çok önemli bir yere sahip. Bunun başlıca nedenlerinden biri de oyun dergilerinin alternatif bir kültür oluşturmasıdır. Bilim Kurgu ve Fantastik Edebiyat gibi türlerin okuyuculara bu tür oyun dergileri tarafından yansıtıldığı düşüncesindeyim. Günümüzde, oyun dergileri isminin ‘Oyun’ olmasından dolayı yanlış anlaşılır bir halde. Oyun dergilerinin amacı insanlara oyunları doğru anlatmaya çalışır.

“Hoşumuza giden yayınlar yapıyoruz”

Oyungezer dergisinin yayın politikası diğer oyun dergi ve sitelerine oranla biraz daha farklı. Dergiyi okuduğunuz zaman oyun harici birçok alanda haberler görmeniz mümkün. Örneğin, Müzik, Sinema ve Edebiyat gibi konular derginin büyük bir bölümünde yer alıyor. Bu konuya da değinen Faruk Akıncı, “Biz oyuncular farklı karakterlerde insanlarız çünkü oyunu yorumlarken farklı disiplinler ile de ilgili olmamız gerekiyor. Örneğin, bir oyunun içinde kullanılan grafiklere kadar birçok alanı incelememiz gerekiyor çünkü bu disiplinler oyun için kullanılan alanlar. Bunların dışında bizim hoşumuza giden ve okuyucumuzun etkilendiğini düşündüğümüz birçok dalda haber yapıyoruz ve bundan da gayet memnunuz. Okuyucularımızdan bize gelen geri bildirimler de bizi tatmin edecek düzeyde” ifadelerini kullandı.

Furkan Faruk Akıncı, Bosphorus Hotel Barbaros'da bulunan ofisinde
Korsan yazılımlar oyun sektörünün gelişmesini engelledi”

Oyungezer Editörü Furkan Faruk Akıncı, Türkiye’de oyun sektörünün gelişimi ile ilgili olarak; “2007 senesinden önce daha yavaş ilerleyen bir sektör vardı ve bunun bence en büyük nedenlerinden biri de korsan yazılımlardı. Bu yazılımlar oyun sektörünün gelişmesini engelledi diyebilirim. Tabii bir de orijinal yazılımların vergi yükü de fazlaydı bu da oyun geliştirici firmaların bir adım geride kalmasını sağladı.” dedi.

“Türkiye’de rekabetten bahsetmek zor”

Oyun geliştirme anlamında birbiriyle rekabet içinde olan firmaların yanı sıra medya alanında da belirli bir rekabet var. Merlin’in Kazanı, Level ve Oyungezer dergileri birbiri ile dolaylı olarak bir rekabet içerisinde. Peki bu durum oyun sektörüne olumlu anlamda yansıyor mu. Bu konuyu da değerlendiren Akıncı, “Rekabet dediğim şeye yurt dışı ölçeğinde bakmamız gerekiyor. Bu şekilde baktığımız zaman da Türkiye’de medya anlamında bir rekabetten bahsetmenin zor olduğunu görüyoruz. Tabii, Türkiye’de de belli başlı köklü internet siteleri ve dergiler ver örneğin Merlin’in Kazanı, Level ve Oyungezer gibi fakat bu tür dergi ve internet sitelerinin kemikleşmiş okuyucu kitleleri var siz ne yaparsanız yapın o okuyucu kitlesi sevdiği ya da hoşlandığı platformlara yönelirler. Özetle şundan bahsetmek gerekiyor, bir dergi ya da internet sitesi kapandığında başka bir dergi okuyucu kazanmaz. Buna şahit olduk. Genel itibariyle olaya biraz daha farklı yaklaşırsak, dergi ve internet sitelerini birbirinden ayırmak gerekiyor çünkü internet siteleri içerik anlamında dergilere oranla daha zayıf bir konumda. Dergiler hazırlanırken her sayfası özenle düzenlenir, yazılar düzenlenir ve okuyucuya hitap eden görseller daha özenle seçilir. Teoride belli bir rekabet olmamasına karşın bu tür detaylar rekabetin boyutunu belirler ve genelde de baktığımız zaman dergiler daha fazla okuyucuya hitap eder.” şeklinde konuştu.

“Türkiye’de üretilen her oyunu destekliyoruz”

Oyungezer Editörü - Furkan Faruk Akıncı
Son olarak Oyungezer dergisinin yayın politikasından bahsedelim. İlk bakışta Oyungezer dergisi daha çok yurt dışında geliştirilen oyunlar hakkında haberler yapıyor ya da yurt dışı bazlı oyuna dair haberler yayınlıyor gibi görünse de Faruk Akıncı buna karşı çıkıyor. Oyungezer Editörü Akıncı, “Ben buna pek katılmıyorum. Tabii ki, yabancı oyun firmalarının geliştirdiği oyunlar Türkiye’de daha çok tercih ediliyor fakat bu demek değildir ki biz Türkiye’de yapılan oyunlara destek vermiyoruz ya da onların sorunlarına değinmiyoruz. Türkiye’de geliştirilen her oyunu destekliyoruz ve bundan sonra da desteklemeye devam edeceğiz. Fakat biz de durum biraz farklı. Türkiye’de bizim dergiyi ve beni takip eden okuyucular benim Metal Gear Solid (Aksiyon-Macera türünde Video Oyunu) hastası olduğumu bilirler ve bir sonraki hafta bu oyun ile ilgili ne yazacağımı merak ederler. Bu tür parametreler de bizim yayın politikamızı elbette ki etkiliyor.” şeklinde sözlerini sonlandırdı.

Haber ve Fotoğraflar: Ahmet Turna

25 Mart 2014 Salı

Oyun Yapımcıları Bahçeşehir Üniversitesi’nde


Oyun sekötürünün şuan içinde bulunduğu konum ve gelişim sürecini ele alan ‘/G’ Sektör Konuşmalarının ilki Bahçeşehir Üniversitesi’nde gerçekleşti.
Düzenlenen etkinliğe konuşmacı olarak katılan Oyunder Kurucu Başkanı Tansu Kendirli ve Oyunder Yönetim Kurulu Üyesi Başar Simitçi sorularımızı yanıtladı.

“Amacımız bilgi birikimini arrtırmak”

Oyunder Kurucu Başkanı Tansu Kendirli, düzenlenen konferans ve Türkiye’deki oyun sektörünün gelişimi hakkında şunları söyledi; “Gerçekleştirmiş olduğumuz bu konferans, dizimizin ilk ayağı. Amaçladığımız şey oyun konusundaki bilgi birikimini arrtırmak ve oyun konusunda varolan tüm elementleri bir araya toplayıp oyun endüstrisi hakkındaiı bilgi seviyesini arttırmak. Bu yüzden bir açık oturum gerçekleştirdik. “

Oyunder Kurucu Başkanı - Tansu Kendirli
“Büyük firmalarımız var”

Türkiye’deki oyun sekötürünün gelilşimi ile ilgili de konuşan Kendirli “Ekosistem giderek gelişiyor ve bu konuda çalışmalarını sürdüren bir takım büyük yayıncı ve büyük firmalarımız var ancak bunları toplayacak bir ortak buluşma noktamız yoktu. Oyunder de bunu sağlamak amacıyla kurulmultur ve aslında bir bir mesleki örgütüz. Oyun geliştirmeye ne kadar meslek diyebiliriz bunu bilemem sonuç olarak içerisinde birçok farklı disiplinleri barındıran bir olay. Animasyonundan tasarıma,  kodlamasına; Müziğe kadar. Bu yüzden hedeflerimizden biri de, insanların birbirleriyle pratik anlamda çalışmasını sağlamak.” İfadelerini kullandı

“Konuşmalar devam edecek”

Sektör konuşmalarını devam ettireceklerini de belirten Tansu Kendirli, “Mutlaka devamı gelecek fakat daha da ilginç kılınması sebebiyle bu tür konuşmaları açık havalarda, üniversitelerin bahçelerinde ya da teraslarında gerçekleştirmek istiyoruz. Katılımın yoğun olması en büyük isteklerimizden birisi ve bunu sağlayacak adımları da önümüzdeki günlerde atacağız.” Şeklinde konuştu.
 /G Sektör Konuşmaları’na konuşmacı oalrak katılan bir diğer isim ise Oyunder Yönetim Kurulu Üyesi Başar Simitçi’ydi. Başar Simitçi de düzenlenen etkinlik ile ilgili sorularımızı yanıtladı.

“Etkileşimli katılımdan memnunuz”

Başar Simitçi ve Tansu Kendirli
Sektör Konuşmaları’na konuşmacı oalrak katılan Başar Simitçi “Bu bizim ilk etkinliğimiz ve heyecanlıyız. Amacımız bu tür etkinlikleri daha sık yapmak ve oyun sektörünün gelişimine katkıda bulunmak. Karşılıklı bilgi paylaşımı yaparak bu etkinlikleri devam ettireceğiz.” dedi. Katılımın beklenen kadar olmadığını vurgulayan Simitçi, “Katılım yoğun fakat etkileşimli olarak devam ediyoruz. Bu şekilde tartışma ortamını daha iyi oluşturuyoruz.” İfadelerini kullandı.







Haber ve Kurgu: Ahmet Turna

Kamera: Emrah Topcu




19 Mart 2014 Çarşamba

Onur Karcı ile Oyun sektörü hakkında Foto-Röportaj


Gamester Online Oyun Geliştirme Şirketi'nin Kurucu Üyesi Onur Karcı ile Türkiye'deki online oyunun gelişim sürecini konuştuk. Onur Karcı kendilerine ait geliştirdikleri oyunlar hakkında da bilgiler verdi. Genel olarak Facebook gibi kullanıcı sayısı çok fazla olan platformlarda oyun çıkarttıklarını belirten Karcı, alternatif platformlarda da (Mobil cihazlar, oyun konsolları gibi) oyun geliştireceklerini söyledi. Onur Karcı, Türkiye'deki oyun geliştiricilerinin son yıllarda daha arttığını ve bunun rekabeti arttırdığı gibi başarıyı da getireceğini belirtti.


Haber ve fotoğraf: Ahmet Turna
Oyun içi görüntüler, Gamester oyun yapım ve geliştirme firmasının izni dahilinde kullanılmıştır.

11 Mart 2014 Salı

Çocukların oyun alışkanlıkları


Çocuklar'ın oyun oynama alışkanlıkları ile ilgili Pedagog-Psikolog Aykut Akova ile görüştük. Ayrıca İnternet Kafeler'de oyun oynayan çocukların da görüşlerini aldık.

Haber ve Kurgu: Ahmet Turna
Kameraman: Kadir Aras

5 Mart 2014 Çarşamba

TÜRKİYE'DEKİ OYUN SEKTÖRÜ VE GELİŞİM SÜRECİ


Türkiye'deki oyun oynama kültürü 1990'lı yılların ortasında, İnternet'in insan hayatına girmeye başladığı yıllarda hızla yayıldı. Günümüzde, bilgisayar ve konsol oyunları, kullanıcılar tarafından online oyun oynama anlamında en çok tercih edilen platformlar arasında yer alıyor


Oyun, insanların bilinçaltına, hayallerine ve ideallerine yönelik yapılan ve ilk yıllarında “İnsanları eğlendirmek’’ fikri ile ortaya çıkan bir tür “İnsan hayallerinin’’ yansımasıdır. Ayrıca Oyun, günümüzde insanların online olarak da katılım gösterdiği ve insanlar arası etkileşime katkı sağlayan iletişim araçlarından biridir. 

Türkiye’deki Oyun Sektörü
               
Türkiye’deki, PC (Personal Computer) ve konsol oyunlarının geçmişi 1990'lı yılların ortasına denk geliyor. Bilgisayar kullanımının arttığı bu dönemde, oyun firmalarının birbiri ile rekabet içine girmesi de kaçınılmaz oldu. Bu rekabet aynı zamanda başarılı bir sektörün başlamasına neden oldu.

Oyun sektörünün gelişim gösterdiği bu dönemlerde daha çok Avrupa ve Asya ülkeleri tarafından çıkarılan oyunlar, Türkiye’de tercih edildi. 1994 yılında ilk konsol oyunu olarak piyasaya sürülen Playstation 1’de bunu görmek mümkündü. Türkiye’de, Playstation 1 satın alan insanların tercih ettiği oyunlar sıralamasında Japonya’da üretilen Winnig Eleven (Kazanan 11) ilk sıralarda yer alıyordu.

İnternet'in gelişimi ile online oyun

İnternet ağ bağlayıcılarının gelişmesi ve yayılması, insanların İnternet üzerinden online olarak oyun oynamalarına önemli bir katkıda bulundu. Bilgisayar ve konsol oyunlarını tercih eden kullanıcılar, etki alanlarını genişleterek dünya çapında oyun oynama şansına sahip oldular.

Türk oyun yapım şirketlerinin çıkardığı ilk 3D oyun - Pusu
Türkiye’de piyasaya çıkan ilk oyun

Türk oyun sektörünün geliştirdiği ve piyasaya çıkarttığı ilk 3D oyun Pusu’dur. 3TE Games tarafından geliştirilerek, Yoğurt Teknolojileri tarafından dağıtılan ve 19 Mayıs 2005 tarihinde piyasaya sürülen, Türk oyun şirketlerinin çıkarttığı ilk oyundur. Pusu, aksiyon türü olarak ortaya çıkmıştır ve sadece PC (Personal Computer) platformunda yer almıştır. Oyunda, Fatih Yıldırım, Refik Yıldırım, Fuat Erkaya ve Aylın isimleri yer alıyor. Ayrıca Pusu oyunu, ilk kez 3D teknolojisini kullanan Türk oyunudur.

Sosyal medyada oyun

Gelişen sosyal medya araçlarında online oyun adına birçok yenilikler yapılıyor. Günümüzde, Facebook gibi sosyal paylaşım sitelerinde yer alan oyunlara ilgi her geçen gün artıyor. Candy Crush, Farmville ve Top Eleven gibi oyunlar kullanıcılar tarafından neredeyse her gün oynanıyor. Bu durum, insanların diğer oyun alanlarına  olan ilgisini bazı kıstaslar eşiğinde azaltıyor. Örneğin, online olarak oynanan bu oyunları oynana kullanıcılar, Playstation, Xbox ve PC oyunlarına daha az zaman ayırıyor ve oyun oynama ihtiyaçlarını bu şekilde giderebiliyorlar.

Türkiye’de yapılan bir araştırma sonucunda 14-61 yaş aralığındaki kişilere “Hangi oyunu oynuyorsunuz?” şeklinde sorulan sorulara verilen cevaplarda, %48 ile zeka oyunları birinci sırada yer alıyor. İkinci sırada ise %40 oynanma oranı ile strateji oyunları var. Yapılan bu araştırma da %20’lik bir oran MMOPRG (Devasa çok oyunculu çevrim içi rol yapma oyunu) oyunlarını tercih ediyor. MMOPRG, çok sayıda oyuncunun İnternet'ten ya da konsollardan İnternet'e bağlanarak ve oyun esnasında kendi karakterlerini oluşturdukları bir oyun platformudur.

Haber: Ahmet Turna